Alla typer av yrkesförare och åkerier kan gynnas av en digital körjournal. Den största fördelen är att det inte krävs någon manuell hantering av körsträckor. Körningarna mäts med en GPS-tracker och fungerar i övrigt som en vanlig GPS med vägbeskrivning och trafiknotiser.

Använder du en digital körjournal från https://www.northtracker.com/korjournal/ är allt som behövs en app till telefonen. Ingen annan installation krävs över huvud taget. De har också andra typer av elektroniska körjournaler om du inte vill använda mobilen för att spåra körsträckorna. Alla North Trackers körjournaler följer Skatteverkets regler och krav.

Fördelarna med en digital körjournal

Föraren har telefonen i fordonet och därefter lagras körsträckor, adresser, stopp för tankning och annat. Det finns också möjlighet att kategorisera en resa som privat så att det inte råder några tvivel kring vad som är yrkeskörning och inte. Varken arbetsgivare eller förare riskerar att förmånsbeskattas i efterhand eftersom allt sköts automatiskt. Det är möjligt att följa resan i realtid via appen, men också via en vanlig webbläsare på datorn. Som förare fungerar också körjournalen som vägbeskrivning, precis som en vanlig GPS. Det går att få notiser om eventuella trafikproblem på körsträckan. Det är också möjligt att själv klassa vissa sträckor som risksträckor, vilket gör att ett larm skickas på e-post eller sms om att fordonet är på väg in i en riskzon. Fördelen med detta är att fordonet är enkelt att spåra om något skulle hända. Riskzon-systemet fungerar inte bara i Sverige, utan i hela Europa.

Digital körjournal bra för miljön

I körjournalen ser du också hur ekonomiskt och miljövänligt du eller dina förare har kört. Det är enklare att framföra vikten av eco-driving när det finns siffror och fakta – svart på vitt – på att det faktiskt finns saker att förbättra för både miljö och plånbok. Det finns fler fördelar förutom automatiserad spårning och bättre miljöpåverkan. Här är en lista på andra fördelar med digital körjournal:

  • Få notis på fordon som stått stilla en vecka
  • Få anpassade rapporter om förare, resor, eco-driving och tjänste- respektive privatresor
  • Molnbaserad app gör att inga servrar behövs – allting lagras tryggt i molnet
  • Möjlighet att summera specifika resor – underlättar vid kundfakturering
  • Inbyggt stöldskydd

Lastbilschaufför ett tryggt yrkesval – trots AI

Teknologi och AI har hjälpt transport- och fordonsbranschen på många sätt, inte bara med GPS. Det har de senaste åren varit mycket skriverier kring att AI-utvecklingens frammarsch och påverkan på transportbranschen. Vissa påstår att drönare kommer ersätta brevbärare och budbilar. Självkörande bilar och lastbilar kommer ersätta taxichaufförer och truckförare. Tidslinjen ligger på allt från 20 år till 100 år. Det är en väldigt ambitiös, men många gånger också vinklad syn på sanningen som delvis populariserats av Tesla-grundaren Elon Musk men också politiserats av demokratiska presidentkandidaten Andrew Yang i USA.

Faktum är att det idag råder stor brist på lasbilschaufförer i hela landet, västra Sverige i synnerhet. Att sia om hur framtiden kommer att se ut tills bilar och framför allt tunga lastbilar kan åka själva på vägarna är möjligtvis intressant, men de flesta som inte har något att vinna på motsatsen har lite mer blygsamma profetior.